Jannie Penhoat werkt sinds 1990 als docent Engels op het Altena College. Tegenwoordig is ze ook schooldecaan, dyslexiebegeleider en Anglia-coach. Rebekka Dekker haalde in 2022 haar vwo-diploma op het Altena College en heeft een tussenjaar. Elke week geeft zij kinderen uit groep 8 tien weken lang Anglia-les.
De kick van stappen zetten ‘Anglia gaf mij een stevige basis en meer zelfvertrouwen’ Als één van de eerste scholen, ging het Altena College onder leiding van Jannie Penhoat aan de slag met Anglia. Wat klein begon, groeide uit tot een breed programma voor eigen leerlingen én voor kinderen uit groep 8 van de basisschool. Ruim twintig jaar geleden introduceerde Jannie Penhoat Anglia op het Altena College. Voor het eerst kregen al haar leerlingen de mogelijkheid om examen te doen in Engels. ‘Ook de kinderen die nog niet zo vaardig waren. De meeste andere programma’s zijn niet geschikt voor lagere niveaus en bovendien zijn ze vaak ook wat prijziger’, legt Penhoat haar keuze uit. Nog steeds maken zij en haar collega’s enthousiast gebruik van Anglia. Het aanbod is zelfs behoorlijk uitgebreid. Penhoat: ‘Kinderen krijgen de lessen als aanvulling op het reguliere programma. In de brugklas en de vierde klas zijn de lessen verplicht, in de andere jaren doen leerlingen vrijwillig mee.’ Bouwen aan de basis Wil je niet wachten tot de middelbare school, dan organiseert het Altena College ook speciale Anglia-lessen aan basisschoolleerlingen uit de regio.’ Die lessen worden gegeven door de bovenbouwleerlingen of, zoals in het geval van Rebekka Dekker, oud-leerlingen van de school. Dekker deed in 2022 eindexamen en heeft al heel wat Anglia-diploma’s in de kast. ‘Op mijn basisschool werd er niet zoveel aan Engels gedaan. Toen ik op het Altena kwam, had ik daardoor best moeite om mee te komen met de reguliere lessen. Anglia heeft mij toen echt geholpen. In een korte tijd leerde ik heel veel en legde ik een sterke basis voor de volgende jaren.’ Dat was niet alleen goed voor Dekkers cijfers, maar ook voor haar zelfvertrouwen. ‘Als je aan het einde van de lessenreeks je examen haalt, ben je best een beetje trots. Je hebt een diploma voor iets waar je niet zo goed in was, dat geeft een kick.’ Lessen voor de toekomst Dat Anglia voor elke leerling werkt, heeft volgens Penhoat en Dekker ook nog te maken met iets anders: leerlingen ervaren dat ze iets doen waar ze zelf wat aan hebben. Penhoat: ‘De lessen zijn heel praktisch en doelgericht. Kinderen leren de vaardigheden die ze nodig hebben voor toelating tot hun vervolgopleiding of voor die opleiding zelf. Ze hebben heel goed door dat een goede basis van het Engels hen kan helpen in de toekomst. Dat besef van relevantie stimuleert enorm. Als docent kun je nog zo hard roepen dat de lesstof heel belangrijk is, maar echt gemotiveerd zijn leerlingen pas als ze zelf het nut van de les ervaren.'
0 Opmerkingen
|